Mlt
2005.06.30. 20:07
Kvry Kzmr
Egyszer volt, hol nem volt Kvri Kzmr, a Borsod Voln salakmotoros szakosztlynak egykori vezetje, a Speedway Miskolc szakmai tancsadja emlkezik a "rgi szp idkre"
"A Volnnl 1970-ben kezddtt a salakmotor sport megteremtse. Ebben az esztendben jtt a Voln akkori vezetsnek a felkrse, mert a Honvd Papp Jzsef SE felajnlotta a kzlekedsieknek a salakmotoros szakosztlyt, hogy azt mkdtesse tovbb a Voln. Kijelltek a megalakuls eltt ll szakosztly lre, m a Honvd mgis tovbb mkdtette a salakos szakosztlyt, gy a Volnnak, neknk egy j, nll csapatot kellett sszehozni."
Szzak a toborzkon "Miskolcon ez az egy, a MMTE kezelsben ll npkerti plya volt, ezt hasznltuk kzsen a honvdosokkal. Hogy milyen volt akkoriban? Kezdetleges llapotok uralkodtak: vasoszlopok s szalmablk voltak krben, s termszetesen nem volt gy kiplve a dep, a leltk s a versenyirnyts helye sem. Visszakanyarodva a megalakult klubhoz! Tbb miskolci motoros is gy rezte, hogy taln a Voln tbbet tud majd nyjtani neki, ezrt szp lassan tvndoroltak hozznk a >>Papp Jskbl<<. A legnagyobb ltszmunk emlkeim szerint 14 volt. (...) 1972-73 a tanuls vei voltak, majd a kvetkez esztendben megkezddtt az utnptls nevels. Kpzelje! Ksbb, egy-egy vilgverseny utn 80-100 gyerek is megjelent a toborzkon."
Vilgsztrok a Npkertben "Az els kt motort a debreceni volnosoktl vettk, majd a hajdani Csehszlovkiba, a Jawa-gyrba jrtunk beszerezni a versenygpeket. Ez vente olyan 5-6 j motor megvsrlst jelentette. A vgn kzel 40 darabos motor-llomnyunk volt. (...) Vilgbajnoki rendezvnynk ht ven t volt Miskolcon: ezen kvl nemzetkzi versenyek, ob-futamok. Volt let! Az ves cscs 12-13 npkerti viadal volt, ami mrciustl oktberig tartott. Ksbb jttek a miskolci Grand Prix-k, amelyet Miskolc vros kzremkdsvel hoztunk tet al. Igazi vilgsztrok, tbbszrs vilgbajnokok, egyszval nagyon nagy nevek is elltogattak a borsodi megyeszkhelyre."
Elszr Szirczki Pista! "1982-ig tartott a miskolci hegemnia; addig ami nyerhet volt, mindent begyjtttnk. (1974-ben a Honvd Papp Jzsef SE megszntette a salakmotoros szakosztlyt.) Ismertek lettnk nem csak Magyarorszgon, hanem Eurpban is, gy jttek a meghvsok. A magyar-vlogatott majd' 90 szzalka miskolci volt: Szirczki, Szke, Mszros... Szegny Szirczki Pista volt az els magyar salakmotoros, aki bejutott az Eurpa-bajnoki dntbe. Pedig nem volt egyszer, mert szmtalan kvalifikcit kellett teljesteni abban az idben, hogy a legjobb 16 kz bejusson az ember."
A megvltozhatatlan A rendszervlts mindenkit, minket is elrt. Nehezebb lett az letnk, hiszen kevesebb versenynk lett, cskkent a beszerezhet eszkzk szma s az anyagi tmogatsunk is. Ez elszr - sajnos - az utnptlsra hatott ki. rezhet volt, hogy a tiszntli egyesletek egyre nagyobb bajban vannak: szp lassan elsorvadt a szolnoki, a szegedi, a nyregyhzi salakmotor sport. Majd mi kvetkeztnk... Tbb, mint 20 v utn mi is knytelenek voltunk tudomsul venni a megvltozhatatlant... Mit tehettnk volna? Mit mondhattam? Az ember rtette erre a sportra az lett s lelte benne. Ez nem lehet hobbi szinten mvelni, ehhez elhivatottsg kell s kellett."
Kiss Lszlnak, az szak-Magyarorszg napilap fszerkesztjnek jegyzete Az utols verseny Egy kis magntrtnelem, gy a hatvanas vek elejrl. A helyszn a miskolci Npkert - mg amikor nem vgta le a vgt a 3-as t.
A stny nylegyenesen vezetett neki a salakplya kapujnak, a napfny ragyogott, a lufi-, makukarusok kaszltak. A np nyomult, hiszen motorverseny lesz! A frfiakon apacsnyak fehr kiving, aki gigerli volt, annak hernytalp cip is jutott.
No s benn A salakmotorverseny olyan mint egy feles plinka: gyors, durva, egyrtelm s egyszer. A versenyzk meg mint a gyri melsok. Csizma, vaspapucs, kopott szerk, mindez salakporral beszrva. Radcsi, Dajka - vlttte a startnl a tmeg, s a testvri Lengyelorszgbl jttek szpen lemaradtak, mint a borraval.
Engem gyerekknt a trkks gumiszalag fogott meg legjobban, amit a versenyzk orra eltt rntottak fel rajtkor, no meg az a flcduls barna kpenyes figura, aki feszt azt ordtotta knnyedn tlharsogva a motorokat, hogy nyalkt, cukorkt. desks terillat terjengett a versenyplya kipufoggzaival, s nekem gy tnt akkor, hogy amg k lesznek, mindig mi nyernk. Pedig olyan esendk, kicsik, vznk voltak ezek a motoros dalik. Az egyikk, Dajka Istvn a napokban halt meg. A szerelme, a miskolci salakmotorsport egy pr vvel mr megelzte ebben az utols versenyben.
|